کاوش فرآیند ارتقای کیفیت ورزش دانش‌آموزان در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسالمی، سنندج، ایران.

4 استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

10.22034/spmi.2024.412426.2506

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتقای کیفیت ورزش دانش آموزی در ایران بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روش‌شناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها بود. مشارکت‌کنندگان در تحقیق 16 نفر شامل شامل مجموعه ای از خبرگان دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش دانش‌آموزی، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش دانش‌آموزی، معلمان تربیت بدنی، برنامه‌ریزان ورزشی، سیاست‌گذاران و مشاوران دانش‌آموزی بودند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد نبود فضای لازم، ضعف در شاخص های کالبدی، اهمیت ورزش دانش آموزی معرف عوامل علی بودند. عوامل زمینه‌ای شامل نبود در اولویت های اولیه تربیت بدنی در آموزش و پرورش، زیرساخت‌ها، ایمنی و امنیت موجود فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس، وجود قوانین و بخش نامه‌ها بود. عوامل مداخله‌گر شامل موانع درونی، موانع بیرونی، موانع ساختاری بود. راهبردهای شناسایی شده شامل بالا بردن بهره وری فضاهای مدارس، طرح مدارس پویا، تغییر نگرش مدیران، افزایش اعتبار در بخش های مختلف، فراهم کردن بسترهای درامدزایی بود و در نهایت پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر شامل بهبود شاخص سلامتی در جامعه، توسعه فضاها و امکانات ورزشی مدارس، توسعه چهارگانه سطوح ورزش تربیتی بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring the process of improving the quality of student sports in Iran

نویسندگان [English]

  • loghman karami 1
  • Korosh Veisi 2
  • zinat ebrahimi 3
  • Jabar Seifpanahi Shabani 4
1 PhD student in Sports Management, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran.
2 Department of physical education, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
4 Department of Sport Sciences, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to design a model for improving the quality of student sports in Iran. The research method is analytical, for this purpose qualitative methodology was used. The research strategy was to use the theory arising from the data. The participants in the research included 16 people, including a group of experts with academic teaching experience or student sports activists, experts and officials of student sports, physical education teachers, sports planners, policy makers and knowledge advisors. They were educational. Content analysis of interviews and coding were used to analyze the data. The research tool was open interview and the results were analyzed based on three stages of open, central and selective coding. The findings showed that the lack of necessary space, weakness in physical indicators, the importance of student sports were the causal factors. The background factors were not included in the primary priorities of physical education in education, infrastructure, safety and security of school sports spaces and equipment, the existence of laws and regulations. Intervening factors included internal barriers, external barriers, and structural barriers. The identified strategies included increasing the productivity of school spaces, dynamic school design, changing the attitude of managers, increasing credibility in different sectors, providing income generating platforms, and finally, the results of this research include improving the health index in the society, developing spaces and facilities. School sports was the development of four levels of educational sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • student sports
  • quality improvement
  • foundation data theory